Melden afkeuring bij pensioenfonds
Melden afkeuring bij pensioenfonds.
Door Hans Oomes, cliëntbegeleider bij de Wetswinkel Almere
In het spreekuur zul je regelmatig geconfronteerd worden met klanten die aangeven dat zij afgekeurd zijn en een WAO uitkering genieten van het UWV.
Veel afgekeurden weten niet dat de werkgever waar hij/zij
ten tijde van de afkeuring werkten aan het pensioenfonds slechts mag doorgeven
dat het dienstverband is beëindigd en dat gestopt wordt met de betaling van
pensioenpremie. In verband met privacyregels mag niet worden vermeldt dat
beëindiging van het dienstverband als reden heeft dat betrokkene 85%-100 % is
afgekeurd.
Bij afkeuring wordt van betrokkene verwacht dat hij/zij het pensioenfonds meldt
dat de beëindiging van deelname aan het pensioenfonds als reden heeft een
afkeuring en dat betrokkene het pensioenfonds verzoekt om een premievrije
voortzetting van de pensioenopbouw.
De betrokkene dient hiervoor het afkeuringsverslag van het UWV zelf op te
vragen en aan het pensioenfonds op te sturen, waarna het pensioenfonds zorgt
voor voortzetting van premievrije pensioendeelname (de premiekosten worden door
het pensioenfonds betaald op basis van laatste loon/ziektewetuitkering).
In mijn geval betrof het een cliënt die in 2003 was
afgekeurd en die vergeten was/niet wist dat zij het pensioenfonds had moeten
inlichten. Ik heb de aanvraag alsnog in 2017 gedaan en gevraagd om herziening
met terugwerkende kracht naar 2003.
Begin 2019 is de aanvraag met terugwerkende kracht toegekend, wat voor mijn
cliënt inhoudt dat:
- Haar pensioenopbouw op dit moment is verhoogd mat ca. € 170,00 per maand netto
- Zij nog tot 2024 pensioen opbouwt (pensioenleeftijd van cliënt)
- Zij per direct maandelijks een invaliditeitsuitkering ontvangt van € 160,00 netto
- Zij met terugwerkende kracht € 16.000,00 netto heeft ontvangen voor de periode 2003 -2019
Per pensioenfonds verschilt wat wordt uitgekeerd (premievrije opbouw – invaliditeitsuitkering enz.) en dit is na te vragen bij betreffende pensioenuitvoerder
Door in te loggen bij de laatste pensioenuitvoerder kan
iemand zien of er nog pensioen wordt opgebouwd. Als dit niet het geval is kan
je betrokkene aanraden om deze aanvraag alsnog te doen; het kan lonen…
Als aanvulling kan ik melden dat ik op dit moment nog 3 aanvragen heb lopen om met terugwerkende kracht de pensioenopbouw te herstellen. Al mijn ‘WAO-klanten’ hadden in het verleden verzuimd om hun pensioenuitvoerder te informeren.