Interview met Joan van Baar

Joan, je bent nog niet zo lang werkzaam in Almere. Is de samenwerking met een Wetswinkel/Rechtswinkel nieuw voor je?

De samenwerking met de wetswinkel was zeker nieuw voor mij. Ik had wel van de wetswinkel gehoord, maar nooit mee samengewerkt.

Hoe ervaar je deze samenwerking?

Ik kwam via Gonny (De Schoor) in contact met Ans Baten. Ik zag en hoorde vanaf het begin dat Ans Baten een dame was die kennis van zaken had. Ik kon haar elke vraag wel stellen en zij kon daar uitgebreid antwoord opgeven en ik vond dat plezierig werken.

Wat vind jij het voordeel van deze samenwerking voor de cliënten?

Ik weet als maatschappelijk werker/wijkteammedewerker nu beter wat de wetswinkel doet en kan betekenen voor mijn cliënten. Het effect daarvan is dat ik cliënten sneller doorverwijs naar de wetswinkel met hun juridische vraag.

Je bent aanwezig geweest op de informatieavond over de Sociale Kaart Almere. Wat vond je van deze avond en was deze nuttig voor jouw werk als maatschappelijk werker?

Het was zeker nuttig voor mij als wijkteammedewerker. Ik kreeg op deze manier een beter overzicht van de netwerkpartners, wie waar zat en wat deed.

Je hebt ook een avond bijgewoond over de procedure scheiden/uit elkaar gaan en de recente wetswijzigingen op dit gebied. Vond je deze informatie zinvol?

Ik vond die avond zeer interessant en kreeg de belangrijkste informatie te horen. Er was nog veel meer te vertellen over scheiden, maar dat is onmogelijk om in 2 uur over te brengen.
Ik ben nieuwsgierig en wil daar graag nog meer over te weten komen en heb nu wel de basisinformatie gekregen. Echter omdat bij elke hulpvraag van een cliënt een vorm van maatwerk vereist is, gezien elke situatie weer anders kan zijn bij een (echt)scheidingsproces zou ik hier meer over willen weten. Ik ben meer verdiepingstheorie over (Echt)scheiding aan het zoeken.

Wat zou jij de intakers van de Wetswinkel willen meegeven als het gaat om een doorverwijzing vanuit het spreekuur naar het wijkteam?

Dat het wijkteam van geen enkele hulpvraag raar van zou opkijken. Zij kunnen bij elke hulpvraag waar zij geen antwoord op weten deze cliënten naar ons doorverwijzen en zullen wij samen met de cliënt bekijken wat de mogelijkheden zijn.
We hebben een groot netwerk en zouden in contact kunnen komen met de juiste netwerkpartner die een cliënt kan helpen bij zijn hulpvraag of wij van het wijkteam pakken de hulpvraag zelf op. De cliënt zal worden geholpen.

Laatste woord is voor jou.

Bij de Wetswinkel zit veel kennis over scheiden e.d.

Je kan met je vragen altijd terecht bij de Wetswinkel en de nieuwe jonge professionals worden goed begeleid in het uitvoeren van hun werkzaamheden. Bellen over een casus is altijd mogelijk.