Interview Sandra, maatschappelijk werker wijkteam
Sandra, je werkt sinds kort als maatschappelijk werker bij het wijkteam.
Kan je iets vertellen over wat jouw werkzaamheden inhouden?
De vragen die binnenkomen bij het wijkteam zijn divers van aard. AMW kan worden gevraagd om hulp/advies/doorverwijzing. Kan gaan om een aanvraag bij de Voedselbank, aanvraag 4de huisurgentie, hulp bij problemen met instellingen UWV, Gemeente, Belastingdienst, hulp bij financiële problemen, hulp bij een echtscheiding.
Het blijft echter maatwerk en dat betekent concreet dat de ene client al geholpen is met een doorverwijzing naar een reguliere organisatie/instelling maar de andere client meer gebaat is door samen een aantal voor hen passende acties in te zetten.
Wij leven inmiddels in een digitale samenleving hetgeen voor veel ouderen en mensen met een niet zichtbare beperking de nodige problemen kan opleveren. Kan betekenen dat de wereld om hun heen knap complex kan zijn wanneer zij bijv. online afspraken moeten plannen met instanties en niet goed weten hoe daarmee om te gaan. In het wijkteam is daar de nodige aandacht voor door het instellen van een administratief spreekuur waar niet alleen ouderen vanuit de wijk komen maar ook cliënten met een niet westerse achtergrond.
AMW werkt in het in wijkteam samen met verschillende disciplines, VMCA, MEE, opbouwwerk, Wmo, om cliënten (inwoners) zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn.
Waarin kan jij klanten/cliënten, die in een scheidingssituatie zitten, ondersteunen?
AMW kan ondersteunen in het emotionele proces van een client(en) en daarnaast uitleg en advies geven in de te nemen stappen in hun scheidingssituatie.
Doorspreken met client(en) wat men kan verwachten in het proces op het gebied van financiën, huisvesting, zijn er kinderen bij betrokken, inzet mediator.
AMW verwijst client(en) voor juridische vragen door naar de Wetswinkel Almere.
De Wetswinkel werkt samen het AMW en de hulpverlening. Hierdoor kan er snel worden geschakeld –bijv. maken van een afspraak-en is collegiaal overleg met de Wetswinkel, indien nodig, altijd mogelijk.
De Wetswinkel werkt, met name in scheidingssituaties, samen met het AMW.
Wat is jouw ervaring hiermee?
Mijn ervaring is dat de Wetswinkel bereid is om maatwerk voor de client/ inwoner te leveren.
Het AMW wordt goed op de hoogte gehouden in eventuele wetswijzigingen.
En daarbij de mogelijkheid krijgt om te kunnen worden bijgeschoold.
Fijn dat er een korte lijn is met de Wetswinkel. Medewerkers zijn benaderbaar, transparant en kunnen hun expertise in de vaak lastige (v) echtscheidingssituaties juridisch zorgvuldig onderbouwen.
Wat zou jij de intakers van de Wetswinkel willen meegeven als het gaat om advisering van een hulpvraag inzake (echt)scheiding?
“Keep up the good work!”
