Scheiding en de belastingen

Als partners besluiten dat zij gaan scheiden of uit elkaar gaan moeten er veel zaken worden geregeld. Het is lastig om te overzien wat er bij een scheiding allemaal komt kijken. Op de website van de Wetswinkel Almere staat een stappenplan met aanknopingspunten met onderwerpen, waarover nagedacht moet worden. Alle afspraken over de scheiding worden opgenomen in een echtscheidingsconvenant.

Het scheiden heeft ook gevolgen voor de belastingen en toeslagen. Te denken valt aan de volgende punten:

  • Het is belangrijk dat u alleen toegang heeft tot uw DigiD – wijzig uw DigiD-wachtwoord of trek de machtiging aan uw ex in
  • Geef een adreswijziging door aan de gemeente – De belastingdienst wordt door de gemeente op de hoogte gebracht van uw nieuwe adres.
  • Geef uw nieuwe rekeningnummer door aan de belastingdienst
  • Controleer uw voorlopige aanslag, omdat uw financiële situatie verandert
  • Kijk hoe het zit met partneralimentatie – als u partneralimentatie betaalt of krijgt heeft dit gevolgen voor belastingaangifte en toeslagen
  • Er kan gekozen worden om samen of apart belastingaangifte te doen in het jaar dat het scheidingsverzoek is ingediend en u niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven. Samen heeft als voordeel dat u uw inkomsten en aftrekposten dat jaar nog gunstig kunt verdelen
  • Het is verstandig te controleren of de scheiding invloed heeft op bestaande toeslagen of dat u nu in aanmerking komt voor een toeslag. Dit kan het beste worden geregeld via de belastingtelefoon.
  • Zorg ervoor dat gemaakte afspraken worden vastgelegd in het convenant

De belastingdienst heeft een checklist gemaakt waarin staat wat er geregeld moet worden als je uit elkaar gaat. Je kunt een persoonlijke checklist maken door eerst een aantal vragen in te vullen op:

www.belastingdienst.nl/scheiden

 

Telefonisch contact over belastingzaken na een scheiding is mogelijk via 0800 – 0543.

Toets na de welkomstboodschap, direct 7165 in en u wordt doorverbonden met team Scheiden.