Schadeherstel met een addertje onder het gras

Met een zonnige week achter de rug en met misschien meer mooi weer op komst, denk je niet snel aan storm en regen. Soms kan het echter wel flink stormen en regenen, waardoor schade kan ontstaan aan bijvoorbeeld je dak. Met als gevolg daarvan waterschade in je slaapkamer.

Dat kan een garantie zijn voor meer narigheid als je de schade laat herstellen en je door het bedrijf en de verzekeringsmaatschappij op het verkeerde been wordt gezet.

Na een flinke avondstorm en een gelijktijdige hoosbui ontstaat er schade aan je dak waardoor je lekkage krijgt in de slaapkamer. De volgende dag neem je contact op met de verzekeraar. Deze raadt je aan contact op te nemen met een dakdekkersbedrijf en deze de schade te laten repareren. Na enig onderzoek neem je contact op met zo’n bedrijf. De dakdekker geeft aan, dat de schade erger is dan het lijkt en raadt aan de hele dankrand te vernieuwen. Wat weet jij daarvan? Je bent immers niet deskundig en je stemt toe. De factuur betaal je en stuur je in naar de verzekeraar ter betaling.

De verzekeraar vindt het bedrag nogal hoog en stuurt (achteraf) een expert om een en ander op te nemen. De expert is het dak niet op geweest, maar heeft op Google gekeken en zo de inspectie uitgevoerd. Hij stelt vast dat de dakdekker veel meer heeft gedaan dan nodig was om de stormschade te herstellen en betaalt maar 25% van het door jou betaalde bedrag uit.

Ondertussen is de lekkage niet opgelost. Het lekt nog steeds, dus de dakdekker wordt aangesproken. Je geeft ook aan dat hij meer heeft gedaan dan nodig was volgens de expert van de verzekeraar. Hij ontkent en weigert het meer betaalde dan de uitkering van de verzekeraar terug te betalen. Ook herstelt hij de lekkage niet. Wat nu en hoe kun je proberen dat te voorkomen, mocht je in deze situatie terechtkomen?

Er van uitgaande dat stormschade is verzekerd, zal je de verzekeraar moet aanschrijven en aangeven dat zij contact op moeten nemen met de dakdekker om dat onderling te regelen. Als verzekerde zou je niet tussen hen in moeten zitten. De dakdekker moet je een ingebrekestelling sturen en hem daarin gelegenheid geven het probleem alsnog te herstellen.

Hoe voorkom je dat je in dezer situatie terecht komt? Neem contact op met een dakdekker en controleer zo goed als mogelijk of dit een betrouwbaar bedrijf is en bijvoorbeeld is aangesloten bij een brancheorganisatie. Ook kun je kijken bij een consumentenforum op internet zoals de Consumentenbond of Kassa. Als je dat vertrouwt vraag je het bedrijf om een pro forma factuur. Dan heb je een indruk van het geschatte schadebedrag. Je wacht met de reparatie tot je toestemming hebt van de verzekeraar.

Controleer goed de verzekeringsvoorwaarden. Kijk of stormschade is gedekt en tot welk bedrag. Vaak is het zo dat boven een bepaald bedrag de verzekeraar eerst een expert stuurt om zelf de schade op te nemen. De verzekeraar geeft vaak al aan zaken te doen met bepaalde bedrijven, zodat je al zeker bent van de betrouwbaarheid. Gezien de hoogte van het schadebedrag hoef je dan vaak niet vooruit te betalen, maar kun je wachten totdat het schadebedrag is uitgekeerd. De kans dat de dakdekker dan meer uitvoert dan nodig is om de stormschade te herstellen is dan uiterst klein. Bovendien blijf je dan buiten een eventuele discussie over de reparatie en/of de hoogte van het te betalen bedrag.

Uiteraard kun je ook een afspraak maken voor een van onze spreekuren die de Wetswinkel bijna dagelijks heeft. Neem eens een kijkje op onze website www.wetswinkelalmere.nl. Je kunt altijd bij ons terecht voor gratis advies. We laten je niet in de steek.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *