Interview over huisvesting Almere

Annelies, huisvesting is een groot probleem in Almere. Maar ook een grote zorg voor hulpverlenende instanties.

In scheidingssituaties is dit één van de pijnpunten voor woningzoekende in een toch al problematische en emotionele fase. Jij houdt je bezig met het project Huisvesting.

Kun je iets meer vertellen over dit project?

Het Project Huisvesting biedt nu twee dingen; huisvestingsbijeenkomsten en helpende documenten.
De huisvestingsbijeenkomsten zijn digitaal en vinden om de week plaats. Er is per keer plek voor ongeveer 15 bewoners. In deze bijeenkomsten geven we informatie en mogelijkheden op basis van verschillende soorten situaties: crisis, urgent en een wens om te verhuizen. Ook spreken we over welke keuzes bewoners kunnen maken om sneller aan een huis te komen. Bewoners kunnen naderhand alle vragen stellen die ze hebben naar aanleiding van de presentatie en we kunnen kort met hen meedenken over een plan A en B.
Er staan verschillende documenten op de website: urgentie, lijsten van woningzoeksystemen in en buiten Almere, speciaal voor senioren, lijst van gemiddelde wachttijden in verschillende gemeenten en een sociale kaart over huisvesting.

 

Wat kan dit project betekenen voor een woningzoekende?

Zoals je zelf al aangeeft is huisvesting een groot probleem in Almere. Door de woningcrisis kan een situatie soms uitzichtloos lijken. Wij krijgen wekelijks tientallen vragen over huisvesting. Veel bewoners komen bij het Wijkteam met de hoop op korte termijn een goedkope woning in Almere te vinden. Wij hebben helaas geen laatje met sleutels. Wat wij kunnen doen is vooral spreken over mogelijkheden, ook al is dit wellicht niet direct de eerste keuze van de bewoner. Dit doen we door hen de gouden driehoek te laten zien. Deze bestaat uit: 1. goedkoop wonen, 2. in Almere wonen en 3. snel een woning vinden. We vragen de bewoners dan om een van deze eisen weg te strepen. Door dit te doen houd je wel concrete opties over. Een ander belangrijk punt is dat we met bewoners meedenken over een plan A en B. Als iemand alleen met een plan A bezig gaat en het blijkt na een paar maanden dat dit niet lukt, staan ze weer op 0. Door al direct bezig te gaan met een plan B worden de kansen gespreid en is daarmee de kans op een oplossing dichterbij.

 

Waarom is het belangrijk dat een woningzoekende zich aanmeldt bij dit project?

Het startpunt van iedere huisvestingsvraag bij het Wijkteam begint met een aanmelding bij een huisvestingsbijeenkomst. In principe krijgt de bewoner daar alle informatie die hij/zij nodig heeft om keuzes te maken. Ook maken we al een plan A en B met iedere inwoner. Als de bewoner daarna nog vragen heeft of ondersteuning nodig heeft kan hij/zij terug naar het wijkteam met vragen.

 

Hoe verloopt de aanmelding/procedure?

Bewoners kunnen zich aanmelden via de website: https://project-huisvesting.mailchimpsites.com/inschrijven-bijeenkomst
Ze ontvangen uiterlijk een paar dagen voor de bijeenkomst een mailtje met een uitnodigingslink voor Teams.

 

Wat zou jij de intakers van de Wetswinkel willen meegeven als het gaat om advisering van een hulpvraag inzake huisvesting?

Verwijs door naar de huisvestingsbijeenkomsten. Hier krijgen mensen gebundeld de juiste informatie en kunnen we kort meedenken.
Een ander advies is om het Wijkteam te betrekken bij vragen. Huisvestingssituaties kunnen ingewikkeld zijn, evenals veel regels en wetten bijvoorbeeld omtrent urgenties. Het zou zonde zijn als er iets fout gaat omdat er geen samenwerking is. We zijn er juist SAMEN voor de bewoner. Laten we daarin dan vooral gebruik maken van elkaars expertise!