Covid-19 en de onzekerheid

Het Corona virus, raakt veel aspecten van ons dagelijks leven. Denk maar aan de lockdown, de kans om ziek te worden en de aanpassingen aan onze dagelijkse leven. Het kan haast niet anders dan dat het ook de economie raakt. Wat kan dat betekenen voor onze klanten?

Op ons telefonisch spreekuur meldde zich een bezorgde klant. De klant had eind vorig jaar een appartement gekocht en de bouw moest nog starten toen hij een brief van de bouwer kreeg. Kort daarna kondigde de werkgever van de klant aan te gaan reorganiseren.

 

Voor de klant bracht dit een hoop onzekerheid met zich mee. Immers, wat als de bouwer failliet zou gaan of hij zijn baan zou verliezen. Dat zou grote (financiële) gevolgen voor hem hebben, zeker omdat hij een EU-ingezetene was, maar niet de Nederlandse nationaliteit heeft. Het liefst zou hij de koopovereenkomst ontbinden, zodat hij die last niet meer had. Welke opties had hij?

De overeenkomst bevatte geen bepaling die ontbinding mogelijk maakte zonder een hoge boete te betalen. Een dergelijke gebeurtenis als het corona-virus en de gevolgen daarvan kon niemand voorzien en raakt ook iedereen, niet alleen de contractspartijen. Is dat dan niet een zogenaamde force majeur? Misschien wel, maar de bouwer was voornemens de bouw gewoon te starten, maar waarschuwde alleen dat de bouw wat langer zou kunnen duren door eventueel te nemen beschermende bepalingen.

De door de overheid aangekondigde economische steunmaatregelen beoogden ook de economie zoveel mogelijk aan de gang te houden. Een ontbinding op eigen verzoek op grond van wat mogelijk kan gebeuren vormt geen sterk uitgangspunt. Bovendien kan bij een eventueel faillissement van de aannemer de bouw wellicht worden afgemaakt door een collega bouwer of wordt een schadebedrag uitgekeerd, afhankelijk van de fase waarin de bouw verkeerd. De bouwer was namelijk aangesloten bij het Garantiefonds.

Daarnaast maken de economische steunmaatregelen van de regering het voor in aanmerking komende werkgevers mogelijk om de lonen door te betalen. De werkgever van de klant had de steun aangevraagd en gekregen. Ontslag aanvragen binnen die periode van steun, zal niet direct kunnen rekenen op toestemming tot ontslag door het UWV.

De organisatie waar de klant werkzaam is heeft een Ondernemingsraad. Een grote reorganisatie, waarbij massa-ontslag aan de orde is, wordt ook voorgelegd aan de OR voor advies. Naar willekeur mensen ontslaan, kan dus niet zomaar. Dat is met voorwaarden en (procedurele) waarborgen omkleed.

Hoewel wij niet alle onzekerheid konden wegnemen, gaf ons advies de klant wel meer rust. Het kunnen aangeven wat de mogelijke gevolgen zijn en hoe hier op te reageren, nemen in elk geval een stukje onzekerheid weg. Het stelt de klant in staat zich voor te bereiden op mogelijk gevolgen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *